• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Den stora tråden om allt - Småprat, tips mm

Frågvos

Kunnig medlem
Poäng: 257
Blev medlem
5 Juni 2022
Meddelanden
158
Mottagna reaktioner
90
Poäng
257
Om man har ett stort underskott av kapital betyder det oftast att man har mycket lån?

När man ser någon med en inkomst på säg 380 000 som har underskott på 100 000, har jag svårt att tro att de rör sig om dåliga aktieaffärer.

Kollar några listor gällande inkomst av folk i närheten. Åh ser flera med mycket underskott av kapital.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 538
Mottagna reaktioner
12 913
Poäng
9 787
Om man har ett stort underskott av kapital betyder det oftast att man har mycket lån?

När man ser någon med en inkomst på säg 380 000 som har underskott på 100 000, har jag svårt att tro att de rör sig om dåliga aktieaffärer.

Kollar några listor gällande inkomst av folk i närheten. Åh ser flera med mycket underskott av kapital.

Dåliga aktieaffärer kan man ju ha gjort under 2022 förvisso men många har ju aktierna på ISK konton, då blir det inget underskott.
Jag skulle gissa att huvudsakligen beror det på räntor, men undantag finns.
 

Frågvos

Kunnig medlem
Poäng: 257
Blev medlem
5 Juni 2022
Meddelanden
158
Mottagna reaktioner
90
Poäng
257
Gruvar mig inför den verklighet jag kanske står inför nästa år.

Jobbar i regel dygn, har så gjort i många år, jobbar ännu dygn och kommer så göra resten av året.
Nästa år blir det troligen ändrat, pga av regeln om dygnsvila. Detta är något vi som arbetar här ej vill.

Ser inte fram emot att behöva jobba nästan varje dag. Har även svårt att tro att de nya tiderna kommer fungera för mitt liv.
Inte heller för mina kollegor, vi kommer behöva säga upp oss.

Jobbigt att behöva se sig om efter nytt arbete, när man trivs så bra på arbetsplatsen, med sina kollegor, arbetet i sig osv.
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 807
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 575
Mottagna reaktioner
7 010
Poäng
4 807
Gruvar mig inför den verklighet jag kanske står inför nästa år.

Jobbar i regel dygn, har så gjort i många år, jobbar ännu dygn och kommer så göra resten av året.
Nästa år blir det troligen ändrat, pga av regeln om dygnsvila. Detta är något vi som arbetar här ej vill.

Ser inte fram emot att behöva jobba nästan varje dag. Har även svårt att tro att de nya tiderna kommer fungera för mitt liv.
Inte heller för mina kollegor, vi kommer behöva säga upp oss.

Jobbigt att behöva se sig om efter nytt arbete, när man trivs så bra på arbetsplatsen, med sina kollegor, arbetet i sig osv.
Har sett mkt om detta kring de nya EU reglerna om dygnsvila på nyheterna.
Om du trivs så bra så kanske är det smartast att avvakta och se hur det går.
För om du byter arbete gäller väl de reglerna även där? Några verksamheter har fått dispens men bara under begränsad tid. Eller funderar du på att söka nattjobb?
Jobbigt läge oavsett men hoppas det löser sig på bästa sätt för dig!
 

LånaUtanPapper

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 117
En av våra mest kunniga
Blev medlem
15 Maj 2016
Meddelanden
1 864
Mottagna reaktioner
1 632
Poäng
1 117
Tunga lågkonjukturssiffror idag från UC. Skulle vara ett katastrofalt misstag att låta detta gå obemärkt förbi.


https://www.uc.se/pressartiklar/pre...kursvågen-visar-inga-tecken-på-att-avta/?c=UC

"
Konkurserna ökade inom samtliga av de tio största branscherna i Sverige som ingår i UCs statistik och med sammanlagt 68 procent. Information och kommunikation, där IT-konsulttjänster ingår, ökade med 167 procent, hotell- och restaurang med 74 procent och byggindustrin med 54 procent.
Under föregående månad minskade konkurserna inom handeln, men nu har konkurserna tagit fart rejält igen inom detaljhandeln (ökning med 72 procent). Ökningen inom partihandeln är något lägre än inom de flesta andra branscher (14 procent)."

Riksbanken kommer agera och sänka räntan nästa vecka, det är jag helt övertygad om. Blir välkommet för många.
Man får helt enkelt svälja riskerna med kronförsvagning till att övriga europa börjar sänka som det ser. Vi har betydligt större problem just nu.

Arbetslöshet:

Oktober: 7,4%
November: 7,1%
December: 7.7%
Januari: 8.5%
Februari: 8.5%
Mars: 9.2%

Möjliigt att Aprils siffror kommer in än värre efter antal rekordkonkurser.

BNP för första kvartalet kom in på -1.1% (för ett par dagar sedan), förväntat var -0.2%. -1.1% på ett kvartal är samma nivå som botten av covid och tangerat lägsta sen finanskrisen.
 

Frågvos

Kunnig medlem
Poäng: 257
Blev medlem
5 Juni 2022
Meddelanden
158
Mottagna reaktioner
90
Poäng
257
Har sett mkt om detta kring de nya EU reglerna om dygnsvila på nyheterna.
Om du trivs så bra så kanske är det smartast att avvakta och se hur det går.
För om du byter arbete gäller väl de reglerna även där? Några verksamheter har fått dispens men bara under begränsad tid. Eller funderar du på att söka nattjobb?
Jobbigt läge oavsett men hoppas det löser sig på bästa sätt för dig!
Vi är en av de grupper som fått dispens.

Den är högst tillfällig och egentligen enbart tills man lyckats lösa 11h dygnsvilan.
Vår dispens gäller året ut än så länge.
Vi hoppas såklart på att få behålla våra dygn, men det verkar inte finnas något hopp för det.

Just för oss, är dygnen det som lockar. Om dygnen försvinner, blir det svårmotiverat att arbeta med det vi gör.
Då kan vi alla hoppa över till den lokala fabriken som mer än gärna tar oss, tjäna mer, då ingångslönen är högre än vår grundlön, alltid ha lediga helger osv.

Kruxet är att vi inte vill. Att arbeta ensam och enbart 8 pass på en månad är en enorm frihet.
Det kryper i mig, av bara tanken på att arbeta varje vardag. Dessutom troligen med en massa andra människor, vilket ofta innebär att man ska sitta o lyssna på deras bekymmer, intriger och fikarumsmentalitet.
 

Jessica87

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 677
Blev medlem
6 Oktober 2022
Meddelanden
1 194
Mottagna reaktioner
713
Poäng
677
Jag sökte ett nytt jobb förra året som jag av hundra sökande fick. Men jag valde att backa ur det i sista stund. Min magkänsla sa nej. Det var dels pågrund av hur man skötte schemaläggningen, men också bara en känsla. Idag känner jag att det var nog tur jag backade. Jobba heltid med 1-2 nätter i veckan där bara halva nattens timmar "räknas" eftersom det är sovande jour. Och så inte få jobba dygn. Då blir det ju en jäkla dålig deal i mina ögon. Det här var inom boendepsykiatrin, under LSS.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 538
Mottagna reaktioner
12 913
Poäng
9 787
Ett litet medskick till alla de som är så nervösa över att få post och sånt så familjemedlemmar ska märka saker.

Det är bättre att man berättar eller att dom får märka det, än att dom märker det när gården är sålt och kfm dyker upp med flyttfirma för att tömma hela gården.
Blir lite chockartat i sistnämnda scenariot.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp